Algemeen

Algemene schoolzaken

Dag juf Annelies!

Op 29 maart nam juf Annelies afscheid van onze school. Ruim 27 jaar was zij daar in dienst. Iedereen was het erover eens: juf Annelies verdiende een grootst en vrolijk afscheid. En dat werd het!

In een vrolijk versierde bakfiets werd ze naar school gereden. Daar werd ze opgewacht door alle leerlingen, leerkrachten en belangstellende ouders. Om het extra feestelijk te maken hadden alle kinderen en de leerkrachten een hoofddeksel op. De boodschap erbij: “petje af, wij hebben een hoge hoed van u op!”

Na een welkomstlied, kreeg juf Annelies een rugzak overhandigd, een zogenaamde ik-zie-jullie-niet-meer-teRUGZAK. Juf Annelies begon namelijk aan een speciale “ik-vertrektocht” langs alle klassen van de school. Aangezien juf Annelies niet van stilzitten houdt, had iedere groep vrolijke activiteiten rond een voor haar aansprekende vakantiebestemming verzonnen. In iedere klas was er iets te winnen. Als de tocht goed verliep, kreeg juf Annelies aan het einde van de tocht een groot cadeau namens alle kinderen.

In groep 1 kwam juf Annelies in Frankrijk terecht voor een kaas- en wijnproeverij, een voelopdracht met brood én een minipotje jeu de boules in de zandbak tegen Gerard Aurevoir, de kleine Franse gastheer. Natuurlijk won juf Annelies.

In groep 2 kwam juf Annelies op haar geliefde Texel terecht. Nog niet per parachute. Groep 2 had geen schaapachtige opdrachten voorbereid, maar een heuse quiz over de vakantiebezigheden van de familie Van Zoelen. Wat bleek, Juf Annelies houdt wel van actie maar niet van (de) Action.

In groep 3 mocht juf Annelies aan de wandel in Nederland. Er was een zeer bijzonder pad voor haar uitgezet met allerlei toepasselijke vragen en opdrachten. Zo moest de juf o.a. vogelgeluiden herkennen en een liedje zingen. Ook moest ze puzzeltjes oplossen. De slotopdracht met tijdbom was explosief en zo werd het een knallend afscheid.

In groep 4/5 waande juf Annelies zich in Spanje. Olé! Een prachtig Spaans lied, gitaarmuziek, sambaballen, Flamencodanseressen met soepele bewegingen, aan alles was gedacht! Zelfs Sinterklaas en Piet waren overgekomen om het afscheid van juf Annelies niet te missen.

In groep 5/6 kon juf Annelies zich goed voorbereiden op haar komende vakantiebestemming: Italië. Haar topografiekennis liet wat te wensen over, maar hopelijk is er een navigatiesysteem in de auto. Ook in Italië was er een parcours uitgezet, dit keer met hindernissen en lastige vragen. Uiteraard mocht de pizza niet ontbreken. Zelfs met de opdracht met de toren van Pisa, raakte juf Annelies niet uit haar evenwicht.

In groep 7/8 werd juf Annelies’ kennis over Amerika getest. In een interactieve, originele quiz moest ze het tegen de leerlingen van groep 8 opnemen. Het ging er fanatiek aan toe, maar juf Annelies sleepte een prijs binnen.

Na de bijzondere trektocht was er voor de lekkere trek een lunch met alle leerlingen van de school. Wat fijn dat de ouderraad de broodnodige ondersteuning verzorgde met heel veel knakworsten! Een grote verrassing was de ijskar die de school ingereden werd. Bestuursvoorzitter Annet Zwaneveld sprak lovende woorden en juf Annelies leverde onder toeziend oog van iedereen symbolisch haar schoolsleutel in. Juf Annelies stond niet lang met lege handen. Van de leerlingen kreeg ze een prachtig afscheidscadeau in de vorm van een tegoedbon om een mooi sieraad als aandenken uit te kiezen. Tot slot werd haar door de kinderen een prachtig zegenlied toegezongen.

Door een erehaag van leerlingen verliet zij het schoolplein. Na deze laatste meters met high fives en spontane knuffels van de kinderen werd er door de ouders een luid applaus ingezet.

Juf Annelies gaat zeker gemist worden als directeur van de Eben-Haëzer. De nieuwe uitdaging wordt haar van harte gegund en daarom wensen wij haar veel succes en plezier toe als directeur van de Wilhelminaschool.

Een volledig fotoverslag staat onder de link hieronder.

Met dank aan Marianne van de Geer voor het maken van de (meeste) foto’s.

Kanjertraining

Op onze school worden lessen uit de Kanjertraining gegeven.

In deze lessen willen we kinderen onder de aandacht brengen hoe ze in verschillende situaties kunnen reageren. Bijvoorbeeld als ze een ander spel willen spelen dan een ander kind of als ze gepest worden. We leren kinderen dan wat ze moeten doen. Leerlingen leren zo steeds meer na te denken over hun sociaal functioneren (in de groep). Dat gebeurt in samenspraak met hun klasgenoten en de leerkracht.

De meeste kinderen willen dat hun ouders en leerkrachten trots op ze zijn en dat ze sociaal worden aanvaard door hun klasgenoten. In de Kanjerlessen krijgen deze leerlingen van hun klasgenoten te horen: “Ga zo door, je bent te vertrouwen; je bent vriendelijk; je doet stoer op een prettige manier; je doet leuk op een aardige manier.” Het geeft de kinderen zelfvertrouwen: ik word gewaardeerd door mijn klasgenoten!

In elke groep worden weer andere thema’s, aangepast aan de leeftijd en het sociaal functioneren, behandeld. We denken aan: De kanjerafspraken, gevoelens wat zijn dat?, vertrouwen, jezelf zijn, kritiek/ complimenten geven en ontvangen enz.

We vinden het fijn dat u als ouder ook weet aan welk thema we de komende periode gaan werken. Het is goed als u als ouder er ook naar informeert. Door middel van vragen kunt ook u een gesprek met uw kind erover voeren: “Met welk onderwerp zijn jullie bezig? Wat voor oefeningen hebben jullie gedaan? Hoe vond je dat?”

Als u doorklikt naar de groep van uw kind, vindt u onder ‘kanjertraining’ welk thema op dit moment behandeld wordt in die groep.

We hopen ook zo op een goede samenwerking tussen school en thuis!